صفر تا صد رنگ کردن مو در خانه برای مبتدیان

رنگ کردن مو در خانه یکی از دغدغه‌های مهم تمام خانم‌هاست. بسیاری از خانم‌ها به دلایل گوناگون مایل هستند تا خود در خانه این کار را انجام دهند. پس با ما نکات مرتبط با رنگ‌کردن مو در خانه را بیاموزید.

انتخاب و خرید رنگ مو

- Advertisement -

قدم اول برای رنگ کردن مو انتخاب یک رنگ موی مناسب و خرید آن است. برای انتخاب رنگ مو، ابتدا باید شناخت نسبی از رنگ‌ها داشته باشید. اگر به سراغ خرید رنگ مو از برندهای بازار بروید، با طیف وسیعی از رنگ‌ها مواجه می‌شوید که هر کدام نام و شماره مشخصی دارند. شماره‌گذاری رنگ موها از یک تا ده انجام می‌شود (برخی کاتالوگ‌ها شماره یازده و دوازده هم دارند). رنگ شماره یک در هر کاتالوگ رنگ مو تیره‌ترین و رنگ شماره ده روشن‌ترین خواهد بود. فرمولاسیون رنگ برندها و کالکشن‌های مختلف آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان هر شماره رنگ مو را به تناژهای مختلف یک رنگ‌ نسبت داد. به طور مثال:

  • شماره 1: رنگ سیاه پر کلاغی
  • شماره 2: رنگ خیلی تیره (به طور مثال قهوه‌ای خیلی تیره)
  • شماره 3: رنگ تیره
  • شماره 4: خود رنگ
  • شماره 5: رنگ متوسط
  • شماره 6: رنگ روشن
  • شماره 7: بلوند تیره رنگ
  • بلوند متوسط رنگ
  • بلوند روشن رنگ
  • بلوند پلاتینی رنگ
image 1

ممکن است در کاتالوگ رنگ مو با شماره‌هایی مثل 3.2 یا 5.1 یا سایر شماره‌های اعشاری مواجه شوید. این رنگ موها از ترکیب رنگ‌های اصلی و فرعی تهیه شده‌اند. به طور کلی، خود شما هم می‌توانید با ترکیب کردن رنگ‌های اصلی و فرعی، انواع واریاسیون‌ها و اکسیدان‌ها، رنگ جدیدی را که متناسب با رنگ پوست (مثلا پوست سفید یا پوست کک و مک دار) است، تهیه کنید. البته، نحوه ترکیب این رنگ‌ها کار آسانی نیست و نیازمند دانش و تجربه کافی است. 

بنابراین، اگر تازه کار هستید پیشنهاد می‌کنیم در دفعات اول به سراغ خرید رنگ موهای آماده بروید. ابتدا در مورد تناژ موردنظر خودتان تصمیم بگیرید (قهوه‌ای، بلوند، رنگ‌های فانتزی یا رنگ‌های قرمز و شرابی) اما به یاد داشته باشید که نتیجه رنگ کردن مو کاملا  وابسته به رنگ موی زمینه شماست. یعنی، اگر زمینه موهای شما تیره است، نتیجه رنگ‌آمیزی مشابه رنگ روی قوطی نخواهد شد. معمولا روی جعبه رنگ مو، تصاویری از نتیجه رنگ کردن مو روی زمینه‌های مختلف تیره و روشن قرار داده می‌شود. می‌توانید این تصاویر را با رنگ موی خود تطبیق دهید تا بتوانید رنگ نهایی را بعد از رنگ‌کردن مو پیشبینی کنید.  

شناخت انواع اکسیدان

برای رنگ کردن مو علاوه بر خود رنگ به اکسیدان مناسب هم نیاز دارید. براساس نظر مجله مدیسه که کامل‌ترین مرجع آرایشی محسوب می شود، اکسیدان‌ها نوعی محلول شیمیایی هستند که باعث می‌شوند رنگ‌دانه موهای شما در تماس با رنگ مو سریع‌تر واکنش داده و تغییر رنگ بدهند. اکسیدان‌ها با چهار درجه متفاوت تولید می‌شوند:

  • اکسیدان 3%: این اکسیدان‌ها بسیار ضعیفند و برای رنگ ابرو یا رنگساژهای ملایم استفاده می‌شوند تا کم‌ترین میزان آسیب را به موها وارد کنند.
  • اکسیدان 6% : این اکسیدان‌ها قدرت متوسطی دارند و برای ترکیب با رنگ‌های پایه یک تا چهار مناسبند. 
  • اکسیدان 9% : این اکسیدان قدرت بالایی در روشن کردن مو و باز کردن رنگدانه‌های مو دارد و در ترکیب با رنگ‌های پایه 5 تا 10 مناسب است. 
  • اکشیدان 12% : قوی‌ترین نوع اکسیدان است که برای دکلره کردن موها (از بین بردن رنگدانه مو) و در ترکیب با رنگ‌های پایه نه و ده استفاده می‌شود.

مراحل رنگ کردن مو

به عنوان یک تازه‌کار می‌توانید مراحل زیر را برای رنگ‌کردن مو در خانه دنبال کنید.

مرحله اول: تست کردن

قبل از هر کاری باید رنگ موی خریداری شده را تست کنید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. برای این کار، یک روز قبل از رنگ کردن مو ، مقداری از رنگ را روی گردن یا کنار گوشتان بزنید. اگر پس از گذشت مدتی متوجه التهاب یا سوزش و قرمزی در ناحیه تست شدید، به رنگ موی موردنظرتان حساسیت دارید. بنابراین به سرعت ناحیه تست شده را بشویید و از رنگ موی دیگری استفاده کنید.

مرحله دوم: آماده‌سازی وسایل رنگ کردن مو

وسایل لازم برای رنگ کردن مو شامل دستکش، ظرف برای ترکیب کردن رنگ و اکسیدان، کرم مرطوب‌کننده یا وازلین، قلم موی رنگ، حوله، کیسه یا کلاه پلاستیکی، لباس قدیمی و بدون کاربرد است. 

استفاده از محصولات باکیفیت برای رنگ کردن مو بسیار مهم است تا به موهای شما آسیبی وارد نشود. بهتر است از فروشگاه اینترنتی مدیسه خرید خود را انجام دهید. زیرا علاوه بر عرضه محصولات اصل، قیمت بسیار منصفانه و مناسبی هم دارد. از طرفی مدیسه در جشنواره برند محبوب امسال از طرف مصرف کنندگان به عنوان برند محبوب در بین فروشگاه‌های آنلاین انتخاب شد.

مرحله سوم: آماده شدن برای رنگ کردن مو

ابتدا لباس قدیمی را به تن کنید تا در صورت پاشیدن رنگ، نگران خراب شدن و لک شدن لباس‌هایتان نباشید. سپس، با کرم مرطوب‌کننده پیشانی و اطراف گوش و گردنتان را چرب کنید تا پوستتان رنگ نگیرد. در نهایت دستکش‌ها را بپوشید و بعد از مخلوط کردن رنگ و اکسیدان (طبق دستورالعمل روی جعبه) آماده رنگ کردن مو های خود شوید.

مرحله چهارم: رنگ کردن مو

پس از شانه کردن و تقسیم مو (به 4 قسمت مساوی)، رنگ‌کردن مو با قلم را از پشت سر خود آغاز کنید. برای رنگ کردن هر قسمت از مو، از ساقه‌ها شروع کنید و پس از گذشت هشت تا ده دقیقه، ریشه‌ها رنگ کنید. مطمئن شوید که تمام قسمت‌های مو با لایه کاملی از رنگ پوشیده شده باشد. پس از رنگ کردن تمام قسمت‌ها، موها را جمع کرده و کلاه یا کیسه پلاستیکی را روی موهایتان قرار دهید (تمام موها باید داخل کلاه قرار گیرند). از این لحظه به مدت 30 تا 45 دقیقه زمان لازم است تا رنگ کردن موهای شما کامل شود. بسته به میزان نازک یا ضخیم بودن و حجم مو، مدت زمان لازم می‌تواند متفاوت باشد. بهتر است پس از گذشت 30 دقیقه کلاه را عقب بکشید و رنگ مو را چک کنید. در صورت رنگ گرفتن ریشه‌ها، می‌توانید کلاه را بردارید و در غیر این صورت، کلاه را بر سر جای خود برگردانید و کمی بیشتر صبر کنید.

پس از این که مطمئن شدید موهایتان رنگ گرفته، کلاه را بردارید و موها را آبکشی کنید. دقت کنید که شستشو و آبکشی باید تا زمانی که رنگ از موی شما خارج می‌شود ادامه یابد. در نهایت، با کمی نرم‌کننده ساقه موها را بشویید و مجددا آبکشی کنید. 

image

نکات کاربردی در رنگ کردن مو برای مبتدیان

  • برای رنگ کردن موهای خشک و زبر کمی روغن آرگان یا روغن نارگیل در ترکیب رنگ و اکسیدان بریزید.
  • برای ترکیب کردن رنگ و اکسیدان از ظرف غیر فلزی استفاده کنید.
  • در انتهای فرآیند رنگ کردن مو آبکشی موها را با آب سرد یا ولرم انجام دهید.
  • برای رنگ کردن موهای سفید پیشانی یا شقیقه، 5 دقیقه قبل از شروع رنگ آمیزی مو، اکسیدان شش درصد را روی موهای این قسمت‌ها قرار داده و بعد از گذشت این زمان، آبکشی کنید.
  • در صورتی که در حین رنگ کردن مو صورتتان رنگی شد، به کمک الکل طبی می‌توانید لکه‌های رنگ ایجاد شده را پاک کنید.
  • رنگ کردن موهای خیس و مرطوب ساده‌تر از موهای خشک است (زیرا رنگ را به مدت طولانی‌تری نگه می‌دارد).
  • قبل از رنگ کردن، موها را با نرم‌کننده نشویید و فقط از شامپو استفاده کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.