روتین ساده برای پوست معمولی

پوست معمولی یکی از انواع پوست‌هایی است که کم طرفدار ندارد ؛ این نوع پوست نه خیلی چرب است و نه خیلی خشک، بلکه به طور طبیعی در حد وسط قرار دارد. البته به این شرط که به درستی از آن مراقبت شود. اگر دوست دارید، با یک روتین ساده برای پوست معمولی آشنا شوید و بدانید چه باید و نبایدهایی در انتظارتان است، در ادامه همراه ما باشید.

پاکسازی و تمیز کردن پوست معمولی

- Advertisement -

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد پوست معمولی به خاطر داشته باشید، این است که هر چه کمتر آن را دستکاری کنید، بهتر است. چون با ایجاد روتین‌های عجیب و غریب ممکن است، پوست را مجبور به ترشح سبوم یا چربی بیشتر کنید و تعادل آن را به هم بریزید. حالا که این نکته مهم را دانستید، وقت انتخاب یک پاک کننده صورت درست است.
این پاک کننده باید به طور خاص مخصوص پوست معمولی طراحی شده و غیر فومی باشد. همچنین بهترین محصولات پاک کننده برای کسانی که پوست نرمال یا معمولی دارند، محصولات بسیار سبک هستند. به وسیله این محصولات مجاز هستید تا دو بار در روز صورت‌تان را به خوبی بشویید. دقت داشته باشید که اگر به آرایش چشم و استفاده از محصولاتی مثل ریمل، خط چشم، کانسیلر و … عادت دارید، بهتر است ابتدا با پاک کننده آرایشی مخصوص چشم‌ها و نوع پوست‌تان این آرایش را پاک کرده و سپس از محصول شوینده خود که می‌تواند یک ژل شستشوی صورت مناسب باشد، استفاده کنید. پوست دور چشم‌ها بسیار نازک و حساس است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد، به همین دلیل هم شستن آن با استفاده از شوینده صورت، معمولا توصیه نمی‌شود.

image 7

استفاده از مرطوب کننده

دومین کار مهمی که لازم است برای پوست معمولی انجام دهید، این است که سراغ یک محصول آبرسان و مرطوب کننده بروید. این محصول هم باید برای نوع پوست شما طراحی شده باشد و بافتی بسیار سبک داشته باشد. اگر کرم مرطوب کننده و آبرسان شما بافت سنگینی داشته باشد، باعث جلوگیری از تنفس پوست شده و بالانس یا تعادل چربی آن را هم به هم خواهد ریخت. پس به سراغ گزینه‌هایی بروید که بعد از استفاده به هیچ وجه به شما احساس سنگینی ندهند.

چنانچه برای اولین بار قصد دارید، روتین‌تان را تغییر دهید و از محصول جدیدی استفاده کنید، حتما درباره آن به خوبی تحقیق انجام دهید. به هیچ وجه از برندهای متفرقه خرید نکنید و اگر قصد خرید آنلاین دارید، خوب است به سراغ فروشگاه‌هایی بروید که علاوه بر شناخته شده بودن، به شما دسترسی به نظرات سایر کاربران را هم می‌دهند. از طریق خواندن این نظرات می‌توانید به برداشت بهتری از محصول مورد نظر رسیده و خرید خود را با اطمینان خاطر بیشتری انجام دهید.

خرید کرم دور چشم متناسب با نیاز

در کنار محصولاتی مثل مرطوب کننده و ژل شستشوی صورت به یک کرم دور چشم هم نیاز خواهید داشت. معمولا کرم‌های دور چشم بر اساس نوع پوست فرموله نمی‌شوند (مگر اینکه پوست این ناحیه خشک باشد)، بلکه بر اساس سن و نیاز شما دسته‌بندی شده اند. برای مثال اگر زیر چشم‌هایتان سیاه است، یک نوع کرم دور چشم برای شما مناسب خواهد بود و اگر پف دارد، ممکن است، محصول دیگری به شما پیشنهاد شود که با توجه به این نیاز طراحی شده است. بنا‌بر‌این قبل از خرید، درباره نوع نیاز پوست خود با پزشک متخصص پوست یا فروشنده متخصص مشورت کنید.

محافظت از پوست با کرم ضد آفتاب

یکی دیگر از محصولاتی که باید در روتین پوستی شما جا داشته باشد، کرم ضدآفتاب است. این کرم بهتر است، اس پی اف (SPF) بالای 30 داشته و برای نوع پوست شما فرموله شده باشد. دقت داشته باشید که استفاده از ضد آفتاب مخصوص پوست چرب، باعث خشکی پوست شما شده و ضد آفتاب مخصوص پوست خشک نیز چربی پوست‌تان را افزایش می‌دهد، بنا‌بر‌این فقط سراغ محصولات مناسب برای نوع پوست خودتان بروید. همچنین با توجه به تعدد برندهای تولید کننده این محصول، قبل از انتخاب و خرید به خوبی درباره برند، کیفیت و سلامت محصولات آن تحقیق کنید.

image 3

انتخاب بالم لب مناسب

معمولا خشک بودن یا نبودن پوست لب‌ها ارتباط چندانی به نوع پوست صورت افراد ندارد و ممکن است، کسی که پوست چربی دارد، لب‌هایش خشک شده باشند یا برعکس. با وجود این، تقریبا در تمام روتین‌های پوستی توصیه می‌شود، از یک بالم لب سبک و استاندارد هم استفاده کنید، به خصوص اگر بعد از شستشوی صورت دچار خشکی پوست لب‌ها می‌شوید. این بالم لب نباید چربی بیش از حد داشته باشد و خاصیت آبرسانی آن بسیار مهم است. همچنین از آنجایی که ممکن است، به صورت ناخودآگاه وارد دهان شود، بهتر است به طبیعی بودن ساختار آن و نداشتن مواد مضر شیمیایی توجه ویژه‌ای داشته باشید. این موارد را در مورد تمام محصولات دیگری نیز که از طریق پوست جذب می‌شوند، در نظر بگیرید.

مراقبت از پوست معمولی دارای آکنه

آکنه معمولا در کسانی بیشتر دیده می‌شود که پوست چرب یا مختلط دارند، اما به جز این استرس، نوسانات هورمونی و موارد مشابه نیز در ایجاد آکنه تاثیر دارند، به همین دلیل افراد دارای پوست معمولی هم ممکن است، اصطلاحا جوش بزنند. مهم‎‌ترین کاری که باید انجام داد، این است که ابتدا دلیل این مورد پیدا شود؛ مثلا ممکن است، چند روزی صورت‌تان را بیش از حد شسته باشید و پوست مجبور به ترشح چربی بیشتر شده باشد یا ممکن است محصولی که از آن استفاده می‌کنید، عاملی حساسیت‌زا داشته باشد. اگر آکنه به این موارد مرتبط نباشد و زود برطرف نشود، می‌تواند خبر از اختلال هورمون‌هایتان بدهد یا دلیل دیگری داشته باشد که پزشک متخصص با انجام آزمایش‌های لازم باید به پیدا کردن و رفع این موارد بپردازد.

پیشنهاد ما این است که اگر دلیل ایجاد آکنه روی پوست شما به دلایل پزشکی نیست، با استفاده از محصولات مناسب، فقط به درمان همان بخش از صورت پرداخته و محصول ضد جوش را به سایر نواحی صورت نزنید. شما می‌توانید، از محصولات دارای سالیسیلیک اسید برای درمان آکنه در محل مورد نظر صورت استفاده کنید. همچنین موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  • از لایه برداری بیش از حد پوست پرهیز کنید. استفاده از شوینده‌های ملایم رمز داشتن پوستی سالم برای شما است، مگر آنکه لایه بردار با توجه به نوع پوست شما انتخاب شده باشد و قوی نباشد.
  • اگر مرطوب کننده سنگینی دارید، آن را با یک کرم مرطوب کننده سبک و فاقد چربی عوض کنید.
  • از محصولاتی که حاوی الکل هستند، استفاده نکنید و قبل از خرید مواد تشکیل دهنده محصول را بررسی کنید.
  • برای داشتن بهترین روتین چه برای پوست معمولی صاف و چه برای پوست آکنه‌دار، در کنار توجه داشتن به موارد بالا، بهترین کار مشورت با یک پزشک متخصص پوست است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.