در چه زمانی نباید از رژ لب استفاده کنیم؟

رژلب به‌عنوان پُرمصرف‌ترین ابزار آرایشی شناخته می‌شود چون قدرت برجسته‌ و متمایز کردن آرایش را دارد. رژلب‌ها دارای ترکیبات مختلفی هستند که منجر به تمایز در بافت و رنگ خواهد شد. اما مسئله مهمی که در همۀ رژلب‌ها یکسان است، تاریخ مصرف خواهد بود. تفاوتی ندارد چقدر برای خرید یک رژلب هزینه کرده‌اید، بالاخره زمانی می‌رسد که نباید از آن استفاده کنید.

آیا می‌دانید چه زمانی نباید از یک رژلب استفاده کنید؟ آیا می‌دانید غیر از تاریخ انقضا چه مواردی به شما نشان می‌دهند که یک رژلب فاسد شده است؟ آیا می‌دانید تاریخ انقضا معیار مناسبی برای تعیین عمر استفاده از یک رژلب نیست؟

- Advertisement -

نشانه‌هایی که می‌گویند نباید از یک رژلب استفاده کنید

شاید رژلب دوست‌داشتنی خود را خیلی گران خریده باشید یا رنگ رژلب را به سختی با سبک آرایش، رنگ‌ چشم‌ها و موها تطبیق داده‌ باشید و حتی در حال انتخاب خرید رژلب مورد نظر خود باشید. اما هیچ‌کدام از این‌ موارد دلیل بر این نمی‌شود که محصولی تاریخ مصرف گذشته را استفاده کنید.

رژلب‌ها نیز مانند تمامی لوازم آرایشی و بهداشتی دارای یک تاریخ مصرف است. تاریخ انقضای اکثر لوازم آرایشی می‌تواند بین 1 سال تا 3 سال پس از تاریخ تولید باشد. معمولا با نشانه‌هایی می‌توانید پایان عمر استفاده از رژلب خود را تشخیص دهید.

تغییر رنگ و ایجاد لکه‌های سفید

یکی از آشکارترین نشانه‌هایی که به شما می‌گوید دیگر نباید از یک رژلب استفاده کنید، تغییر رنگ و ایجاد لکه‌های سفید روی سطح رژلب است. با نزدیک شدن به تاریخ انقضا، رژلب معمولا شروع به‌ تیره شدن یا تغییر رنگ می‌کند. حتی ممکن است متوجه تفاوت رنگ سر رژلب با بخش پایۀ آن شوید.

از طرفی ممکن است لکه‌هایی سفید روی رژلب ایجاد شوند که قبلا وجود نداشتند. این موارد نشان می‌دهند که تاریخ انقضای رژلب شما تمام شده و دیگر نباید از آن استفاده کنید. برخی از خانم‌ها ممکن است وسوسه شوند آن بخش تغییر رنگ یافته یا لکه‌های سفید را از رژلب جدا کنند، اما این کار بی‌فایده است چون تاریخ انقضای آن محصول گذشته و می‌تواند به لب‌های شما آسیب بزند.

وجود دانه‌های مرطوب در امتداد سطح رژلب

یکی دیگر از مواردی که نشان می‌دهد یک رژلب به پایان تاریخ مصرف خود رسیده است، ایجاد دانه‌های مرطوب روی سطح رژلب است. وقتی زمان زیادی از تاریخ تولید رژلبی گذشته باشد، ممکن است ترکیبات آن شروع به جدا شدن (تجزیه) کنند. یکی از مواد اصلی مورد استفاده در تولید رژلب‌ها، روغن‌های گیاهی است.

بنابراین مواد روغنی که در تولید آن استفاده شده در امتداد بدنه به‌صورت قطراتی ریز تشکیل می‌شوند. وقتی این قطرات روی سطح رژلب ایجاد شوند، به‌معنای تجزیه مواد و ترکیبات بوده و نباید از رژلب استفاده کنید.

image 16

حساسیت پوستی، خارش لب‌ها و ناحیه اطراف آن

یک رژلب تاریخ‌ مصرف گذشته می‌تواند محرک رشد باکتری باشد. یکی از نشانه‌های وجود باکتری‌های مضر در رژلب‌ها، حساسیت و خارش لب و ناحیه اطراف آن است. رژلب‌ها دارای لانولین هستند که ترکیب پیچیده‌ای دارد و می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژیک مانند خارش و درد و خشکی لب‌ها شود.

لانولین موجود در یک رژلب تاریخ‌ مصرف گذشته دارای قدرت جذب بالایی است و می‌تواند گردوغبار، باکتری، ویروس‌ها و فلزات سنگین موجود در هوا را جذب کند. وقتی لب‌های خود را می‌لیسید یا بخشی از رژلب را با غذا و نوشیدنی می‌بلعید در واقع در حال بلعیدن این سموم هستید که می‌توانند شما را بیمار کنند.

برخی از رژلب‌ها حاوی مقادیر زیادی سرب و کادمیوم هستند. استفاده از رژلب تاریخ مصرف‌ گذشته می‌تواند منجر به مسمومیت با سرب و نارسایی کلیوی یا حتی کم‌خونی شود.

ماندن رژلب در شرایط محیطی نامناسب برای مدتی طولانی

رژلبی که در مقابل تابش مستقیم خورشید یا در مقابل گرما و حرارت بوده، به‌احتمال زیاد بافت و درخشندگی اولیه خود را از دست داده و می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. گرما نه‌تنها به رژلب آسیب می‌زند بلکه ممکن است باعث رشد سریع باکتری‌ها روی محصول شود. پس اگر روزی رژلب خود را کنار پنجره و در مقابل گرما قرار دادید، حتی بدون مشاهده نشانه‌های فساد در آن، دیگر از آن رژلب استفاده نکنید.

استفاده بیشتر از 2 سال

به‌طورکلی، رژلب‌ها پس از باز کردن، حداکثر 2 سال تاریخ انقضا دارند. در این شرایط، حتی اگر نشانه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شده را مشاهده نکرده‌اید، برای حفظ سلامت خود نباید از آن رژلب استفاده کنید. رژلب‌های قدیمی را رها کنید و یک برند جدید با رنگی جدید خریداری کنید تا احتمال آسیب به‌ لب‌ها را به صفر برسانید.

توجه کنید که گاهی رژلبی که بیشتر از 2 سال از تاریخ تولید آن گذشته، ممکن است ظاهری بی‌نقص داشته باشد. اما شما نباید به ظاهر آن توجه کنید، چون قطعا ترکیبات آن تجزیه شده و مانند سمی روی لب‌های شما خواهد بود.

بوی نامطبوع و غیرعادی

وقتی از تاریخ انقضای یک رژلب گذشته باشد، بوی آن تغییر کرده و در بسیاری از موارد نامطبوع و ناخوشایند خواهد شد. ممکن است رژلب شما بویی شبیه به نشاسته یا ترکیبی از مواد شیمیایی یا بویی ترش‌مانند و لاستیکی داشته باشد. این‌ها همه نشانۀ فاسد شدن رژلب هستند و باید آن را دور بیندازید. شما که نمی‌خواهید تمام روز بویی نامطبوع را روی لب‌های خود حس کرده و یک محصول فاسد را ببلعید.

تغییر بافت رژلب

وقتی رژلب هنوز سالم است، به‌راحتی و در یک لایۀ یکنواخت روی لب‌های شما کشیده شده و بافتی منسجم و یکنواخت دارد. اما وقتی رژلبی فاسد شده و تاریخ انقضای آن گذشته باشد، معمولا بافتی متخلخل داشته و نمی‌توان با آن لایه‌ای یکنواخت روی لب‌ها کشید.

از آنجایی‌که با نزدیک شدن به تاریخ انقضا، مواد تشکیل‌دهنده و ترکیبات رژلب تجزیه می‌شوند، تغییر در بافت آن طبیعی است. ممکن است رژلب خیس، کلوخه‌مانند یا بافتی مانند شن داشته باشد. بنابراین قبل از اینکه رژلب را به لب‌های خود بزنید، این تغییرات بافت را بررسی کنید.

image 15

خشک و پوسته‌پوسته شدن لب‌ها

یکی از مواردی که نشان می‌دهد رژلبی فاسد شده، تغییر ظاهر لب‌ها است. متاسفانه در این مرحله شما متوجه تغییرات قبلی نشده‌اید و از رژلب استفاده کرده‌اید. بنابراین ماندن رژلب فاسد روی لب‌های شما باعث خشکی بیش‌ازحد و پوسته‌پوسته شدن لب‌ها شده است. رژلب‌ها حاوی ترکیباتی هستند که به آبرسانی و مرطوب‌ماندن لب‌ها در طول روز کمک می‌کنند، بنابراین طبیعتا با استفاده از این محصول باید لب‌هایی سالم داشته باشید. وقتی لب‌ها بعد از چند روز استفاده از یک رژلب، خشک شوند، تنها می‌تواند یک دلیل داشته باشد، تاریخ انقضای رژلب شما گذشته است.

بهترین زمان برای خرید رژلب جدید

رژلب نیز مانند تمامی لوازم آرایشی و بهداشتی تاریخ مصرف مشخصی دارد. اکثر رژلب‌ها (جدای از بافت و برند)، معمولا 2 سال تاریخ انقضا دارند و پس از آن نباید از رژلب استفاده کنید چون مانند سمی روی لب‌های شما خواهد بود. اکنون که با علائمی آشنا شده‌اید که نشان می‌دهد زمان دور انداختن رژلب‌های قدیمی فرا رسیده، میز آرایش خود را مرتب کنید و برای خرید رژلب جدید سری به فروشگاه آنلاین مدیسهبزنید. در این فروشگاه می‌توانید رژلب‌هایی از معتبرترین برندها و با طولانی‌ترین تاریخ مصرف را خریداری کنید چون تمامی محصولات عرضه شده به‌تازگی تولید شده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.