شرایط سنی ایمپلنت دندان (+ بهترین سن )

برای درمان  بی دندانی به روش ایمپلنت دندان معیار های متفاوتی وجود دارند که این معیار ها از قبیل محل قرار گیری پایه ، وضعیت یک پارچگی استخوان فک و سلامت دهان و دندان و همچنین شرایط سنی بیمار می باشند.  شرایط سنی بیمار از عوامل بسیار موثر در درمان ایمپلنت دندان می باشد.

حداقل سن برای ایمپلنت دندان

- Advertisement -

در مورد کودکان و نوجوانان باید گفت که همزمان با رشد قدی و تغییرات جسمی فرد در این سن، استخوان فک او نیز در حال رشد کردن است، بنابراین نمی توان در سن زیر ۱۸ سال عمل ایمپلنت را انجام داد. چرا که در صورت انجام عمل و با رشد فک، ممکن است پایه ایمپلنت کوتاه ‌تر از بقیه شود و تاج دندان را به سمت داخل بکشد. مورد بعدی در مواقعی می باشد که نیاز به کاشت چند ایمپلنت  در کنار هم می باشد. در این مورد به دلیل وجود چند ایمپلنت و تاج دندان از رشد استخوان فک جلوگیری می شود و موجب تغییر حالت صورت و دفرمه شدن آن در سنین جوانی می شود. اما پس از 18 سالگی به دلیل این که تغییر شکل و رشد صورت تکمیل شده است دیگر با چنین مشکلاتی برخورد نخواهید کرد.

بیشتر بخوانید » لیست قیمت ایمپلنت دندان در تهران

چه افرادی مناسب کاشت ایمپلنت دندان نیستند؟

برای افرادی که دارای شرایطی از قبیل زیر هستند درمان ایمپلنت دندان مناسب نمی باشد:

  • افراد زیر ۱۸ سالی که هنوز رشد فک آنها کامل نشده است
  • افرادی که برای ناحیه سر و گردن پرتو درمانی انجام داده اند
  • افراد مصرف کننده الکل
  • بانوان باردار
  • ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های همبند و هموفیلی
  • افرادی که از داروهای خاص ماند استروئید و کورتون استفاده می کنند
  • زمانی که فرد درگیر دندان قروچه پیوسته شبانه باشد

دندان پزشک با صحبت کردن با بیمار، معاینه دقیق و بررسی شرایط فک بیمار با استفاده از عکس های رادیوگرافی شرایط بیمار را می سنجد که آیا درمان ایمپلنت دندان مناسب بیمار می باشد و یا خیر؟ زمانی که تشخیص نهایی انجام شد، در مورد هزینه و موارد جانبی این درمان صحبت می کنند و برندی را که برای درمان موفقیت آمیز بیمار مناسب است انتخاب می کنند.

آیا در هر سنی می توان ایمپلنت دندان انجام داد؟

این روش درمان عموما محدودیت برای سن ندارد به جز یک مورد که شامل افراد زیر 18 سال می باشد که رشد استخوان فک آن ها تکمیل نشده است. در واقع باید بگوییم که استحکام استخوان، تراکم استخوان و سلامت فرد عوامل مهم تری در انجام درمان ایمپلنت برای بیمار هستند.

زمانی که بیمار زیر سن 18 سال باشد نیز می تواند ایمپلنت دندان انجام دهد. اما باید این موضوع را  در نظر داشته باشد که با رشد استخوان فک ممکن است دندان ایمپلنت شده کوتاه تر از دندان های طبیعی شود و نیاز به ترمیم و یا ایمپلنت مجدد داشته باشد. مورد بعدی این موضوع است که اگر فرد نیاز به کاشت چند ایمپلنت در کنار هم داشته باشد این ایمپلنت ها مانع رشد استخوان فک می شوند و همان طور که به این موضوع اشاره کردیم موجب تغییر فرم صورت و عدم تناسب می شوند.

اما این موضوع را در نظر داشته باشید که برای سنین بالا هیچ محدودیتی وجود ندارد و بیماران در سنین میانسالی و حتی پیری نیز می توانند از این درمان استفاده نمایند.

درصد موفقیت کاشت ایمپلنت دندان برای افراد مسن چقدر است؟

از ویژگی های مهم این روش درمان درصد موفقیت بالا برای افراد مسن می باشد. این روش درمانی برای افراد میان سال و مسن دارای بازدهی مناسب است و تحقیقات نشان داده است که ایمپلنت دندان برای افراد میانسال بیش از 15 سال عملکرد موفق و سالم را دارا بوده است. این موارد است که ایمپلنت دندان را برای درمان دندان های از دست رفته در افراد میانسال تبدیل به درمانی قابل اعتماد و کم خطر تبدیل کرده است.

بهترین سن برای افراد مسن
بهترین سن برای افراد مسن

حتی در بسیاری از موارد دندان پزشکان به بیماران مسن خود ایمپلنت دندان را به جای استفاده از دندان های مصنوعی پیشنهاد می کنند. فک و استخوان آن، از نظر پذیرش ایمپلنت در سنین بالا مشکلی ندارند و اگر فرد دارای موارد ممنوعه دیگری که در قسمت شرایط انجام ایمپلنت بیان شد نباشد، می تواند به راحتی ایمپلنت انجام دهد. ایمپلنت دندان از این جهت که درمانی ثابت با طول عمر بالا محسوب می شود دارای طرفداران بسیاری برای درمان بی دندانی به این روش ایمپلنت دندان می باشد.

اگر بیمار میان سال یا مسن دارای مشکلات لثه و دندان باشد، نیازی به نگرانی نیست با استفاده از روش های درمان لثه و استخوان می توان شرایط فرد را برای درمان ایمپلنتت دندان مساعد کرد تا بیمار بتواند با استفاده از ایمپلنت دندان مشکلات بی دندانی خود را درمان کند و از داشتن دندان های ثابت و طبیعی لذت ببرد.

چه محدودیت هایی برای ایمپلنت دندان در سنین بالا وجود دارد؟

در صورتی که فرد از نطر جسمانی سالم باشد و هیچ گونه اعتیادی به الکل و یا مواد مخدر نداشته باشد هیچ محدودیتی برای کاشت ایمپلنت در سنین بالا را ندارد. از این جهت که افراد بالای 60 سال که عموما به مشکلات بی دندانی دچار می شوند نیاز به این درمان دارند. به همین دلیل طیف گسترده ای از بیماران که نیاز به درمان ایمپلنت دارند افراد میانسال می باشند.  کاشت ایمپلنت دندان حتی برای افراد بالای 80 سال نیز انجام شده است و از نتایج خوبی نیز برخوردار بورده است.

ایمپلنت دندان یک روش درمانی تهاجمی می باشد از همین جهت برای جلوگیری از بروز عوارض و برخورداری از درمانی موفقیت آمیز باید با پزشکی ماهر و متخصص مشورت داشته باشید.  ایشان باید به طور دقیق استخوان فک و کیفیت تراکم استخوان فک و لثه ی شما را مورد معاینه و بررسی قرار دهد، شرایط استخوان فک و موقعیت دندان های از دست رفته را با استفاده از عکس های رادیو گرافی بسنجد و بهترین روش درمان را به شما ارائه دهد تا بتوانید از درمانی موفقیت آمیز بهره مند شوید. فراموش نکنید که موفقیت درمان ایمپلنت دندان تا حد زیادی ارتباط مستقیم با مهارت، توانایی و تجربه دندان پزشک دارد از همین جهت است که برای درمان بی دندانی خود به روش ایمپلنت دندان باید پزشکی ماهر و متخصص را انتخاب نمایید  و به شدت  در انتخاب دندان پزشک خود کوشا باشید .

منبع » age and implant

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.