توضیحاتی در مورد انواع روکش دندان

روکش زیر کونیا چیست؟

در گذشته دندانپزشکان برای ترمیم دندان های شکسته بیماران از روکش فلزی استفاده می کردند. و نمونه ای دیگرروکش هایی از جنس طلا بود که پرکاربردتر از روکش های فلزی بودند. با پیشرفت تکنولوژی روکش های غیر فلزی مانند روکش زیرکونیا جای خود را به روکش های فلزی دادند.

- Advertisement -

جنس این نوع از روکش ها اکسیدزیرکونیوم می باشد. برای آن دسته از افرادی که دندان هایشان در برابر سرما و گرما حساس است از روکش زیرکونیا استفاده می شود.

image

مزایای روکش زیرکونیا

  • دوام و مقاومت بسیار بالایی دارد.
  • هیچ گونه اسکلت فلزی ندارد.
  • آسیبی به لثه وارد نمی کند.
  • دارای رنگی مشابه با رنگ دندان های طبیعی می باشد.
  • در برابر استهلاک و ساییدگی مقاوم است.
  • برای تمام افراد به ویژه آنهایی که دندان‌های حساس دارند قابل استفاده می‌باشد. 
  • برای روکش نمودن دندان های جلویی هم قابل استفاده است.

معایب روکش زیرکونیا

با توجه به این که روکش زیرکونیا مزایای بسیار زیادی دارد. دارای معایبی هم می باشد که با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید پزشک متوجه خواهد شد، که دندان های زیر روکش بر اثر سایش مواد سخت پوسیده شده است.

لمینت دندان چیست؟

به روکش بسیار نازک با طول عمر بالا که همرنگ دندان است، و برای بهبود زیبایی لبخند فرد طراحی شده لمینت گفته می شود. لمینت ها از جنس پرسلن تهیه می شوند.

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی یا کامپوزیت پوسته نازکی است، که برای هر فردی به صورت سفارشی ساخته می شود و پزشک آن را بر روی دندان بیمار قرار می دهد. طول عمر لمینت سرامیکی بین 15 تا 20 سال می باشد.

مزایای لمینت دندان

یکی از مزیت های لمینت دندان مقاومت بالا د برابر تغیر رنگ دندان می باشد. در کلینیک لبخند سپید پس از انجام لمینت دندان ها به مراجعه کنندگان توصیه می شود نکاتی بهداشتی را رعایت کنند تا به مدت زیادی از درخشندگی دندان های لمینت شده لذت ببرند.

مراحل انجام لمینت دندان

برای انجام لمینت دندان حداقل باید دوجلسه به دندانپزشکی مراجعه کنید. به طور کلی مراحل لمینت دندان در زیر شرح داده می شود:

بررسی

اگر قصد لمینت دندان های خود را دارید میتوانید به کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید مراجعه کنید که ابتدا توسط پزشک معاینه می شوید و وضعیت دندان ها را پزشک با اشعه ایکس بررسی می کند. تعداد دندان هایی که به لمینت نیاز دارند را پزشک برای بیمار مشخص می کند.

پاکسازی دندان

پس از معاینه کلی پزشک زمان درمان ، هزینه و… را در اختیار مراجعه کننده قرار می دهد و اگر قصد خلاص شدن از پلاک روی سطح دندان های خود را دارد، دندان ها جرمگیری و پاکسازی می شود.

آماده سازی دندان

برای آماده سازی دندان قسمتی از مینای دندان تراشیده و فضایی برای قرار دادن لمینت گذاشته می شود. پس از آماده سازی دندان قالب دندان هایی که نیاز به لمینت داشتند توسط پزشک ساخته می شود.

طراحی لمینت دندان

روکش لمینت دندان با توجه به فرم دندان هر فرد در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می شود. این مرحله ممکن است حدود 2هفته طول بکشید و برای اینکه بیمار با مشکلی مواجه نشود پزشک از روکش های موقت تا آماده سازی آن ها استفاده می کند.

پیوند روکش لمینت به دندان

پس از آماده سازی لمینت دندانپزشک آن ها را به دندان ها می چسباند و در همان زمان اطمینان می یابد که این نوع از روکش به طور مناسب بر روی دندان ها قرار گرفته باشد.

مزایای لمینت سرامیکی

رنگ لمینت های سرامیکی ثابت بوده و با مراقبت های بسیار ساده می توان لبخند زیبا داشت. افرادی که سیگار مصرف می کنند و به کلینیک لبخند سپید مراجعه می کنند تا با استفاده از لمینت زیبایی را به دندان های خود برگردانند پزشکان لمینت سرامیکی را به آن ها پیشنهاد می‌کنند.

یکی دیگر از مزیت‌های لمینت سرامیکی نصب بسیار ساده آن می‌باشد که نیازی به تغییرات شدید در شکل دندان ها نمی‌باشد.

مراحل نصب لمینت سرامیکی یا کامپوزیت دندان

رنگ و نوع لمینت ابتدا توسط پزشک و بیمار مشخص می شود. سپس دندان ها تراشیده شده و ضدعفونی و شسته می شود و پس از خشک شدن آن ها چسب مخصوص لمینت بر روی دندان ها مالیده، و لمینت با دقت نصب می شود. دندانپزشک در این زمینه باید مهارت کافی داشته باشد.

در کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید تیم متخصص دندانپزشکان بهترین خدمات از جمله روکش زیرکونیا، کامپوزیت و یا لمینت سرامیکی، لمینت دندان، جرمگیری و… را با بالاترین سطح کیفیت به بیماران عرضه می‌نمایند.

تفاوت لمینت سرامیکی با روکش زیرکونیا

لمینت فقط سطح بیرونی دندان را پوشش می دهد در صورتی که روکش زیرکونیا کل سطح دندان را دربرمی گیرد و زمانی که دندان ها نیاز به محافظت دارند از روکش زیرکونیا استفاده می شود.

لمینت را زمانی می توان استفاده نمود که رنگ دندان های تغییر کرده است و برای زیبایی آن ها لمینت انجام می شود. 

image 2

 تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت دندان

مدت زمان انجام لمینت دندان و کامپوزیت متفاوت است. کامپوزیت دندان معمولا در یک جلسه توسط پزشک انجام می شود و لمینت برای ساخت قالبگیری آن حداقل به دو هفته زمان نیاز دارد.

برای انجام کامپوزیت نیاز به تراشیده شدن دندان نیست و بیمار می تواند بعد از مدتی لمینت را از دندان جدا کند و از دندان های طبیعی خود استفاده نماید. اما در روش لمینت دندان ها تراشیده می شود و بیمار پس از جدا نمودن آن از دندان های خود نمیتواند از دندان های طبیعی خود بهره ببرد.

از نظر طول عمر کامپوزیت و لمینت بسیار متفاوت می باشند. ماندگاری لمینت بسیار بیشتر از کامپوزیت است. به طور تقریبی روکش کامپوزیت 5 تا 7 سال و لمینت 10 تا  15 سال ماندگاری دارد.

هزینه روش کامپوزیت کمتر از لمینت می باشد، به گونه ای که بیمار اگر تصمیم به انجام دادن لمینت داشته باشد باید دو برابر کامپوزیت هزینه پرداخت کند. 

در نتیجه اگر دندان های بیمار آسیب دیده، دارای لکه های شدید، نامرتب و ترک خورده باشد در کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید با تشخیص پزشک ممکن است انجام کامپوزیت دندان به بیمار توصیه شود و اگر آسیب ها جزئی باشد لمینت دندان پیشنهاد می شود.

در این مقاله روکش زیرکونیا، لمینت دندان، لمینت سرامیکی کاربرد و مزایای آن ها ارائه گردید. شما عزیزان می توانید با مراجعه به سایت کلینیک لبخند سپید از خدمات دیگر این کلینیک بهره مند شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.