برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد؟

موهای پرپشت و متراکم یکی از معیارهای جذابیت و زیبایی به شمار می‌روند. اما متاسفانه عوامل مختلفی روی موها تاثیر می‌گذارند و فرد را دچار ریزش مو می‌کنند. تغذیه نامناسب، استفاده زیاد از مواد آرایشی و شیمیایی، استرس، انواع بیماری‌های روحی و جسمی و آب و هوا از جمله مواردی هستند که باعث ریزش مو می‌شوند. البته که بسیاری از این موارد قابل جلوگیری هستند. شما می‌توانید با انجام چند راه تقریبا ساده به متراکم شدن موهایتان کمک کنید. اما برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

راه های جلوگیری از ریزش مو

- Advertisement -

اگر نگران ریزش موهایتان هستید و نمی‌خواهید در آینده با کم‌پشت شدن موهای سر مواجه شوید، بهتر است از همین حالا به فکر جلوگیری از ریزش موهایتان باشید. از جمله راه‌هایی که به جلوگیری از ریزش موها کمک می‌کند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

رژیم غذایی مناسب؛ بهترین راه برای جلوگیری از ریزش موها

تغذیه یکی از مهم‌ترین اصول برای داشتن بدنی سالم و موهای زیبا است. کلینیک صدف برای جلوگیری از ریزش مو توصیه می‌کند: «گروه‌های غذایی چون روی، منیزیم، سلنیوم، ویتامینB12،A، C، امگا۳، خشکبار، پروتئین، سبزیجات برگی، ماهی و… را باید در برنامه غذایی خود بگنجانید. رشد و سلامت موها ۵۰ درصد به عوامل بیرونی چون شامپو، نحوه مراقبت از موها، نحوه شستشو و… بستگی دارد و ۵۰ درصد هم به تغذیه‌ی داخلی آن وابسته است.»

ورزش؛ راه رهایی از ریزش موها

انجام ورزش با بهبود گردش خون و بالا بردن دمای بدن، خون‌رسانی به مغز را افزایش می‌دهد. ورزش‌های هوازی، انجام نرمش‌ها و حرکات ورزشی همیشه برای سلامت عمومی بدن توصیه می‌شود. تحقیقات نشان داده است که ورزش کردن رشد فولیکول‌های مو را هم بیشتر کرده و تاثیرات مثبتی روی پوست و مو می‌گذارد.

دوری از استرس و مدیتیشن

استرس و بیماری‌های روحی بر همه جنبه‌های زندگی و سلامت عمومی بدن تاثیر می‌گذارند. موهای سر بر اثر استرس دچار ریزش شده و فولیکول‌ها ضعیف می‌شوند. بنابراین دوری از استرس یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند جلوی ریزش موها را بگیرد. با انجام تکنیک‌های کاهش استرس مانند مدیتیشن و مراجعه به مشاور، علاوه بر بهبود وضعیت زندگی شما، تاثیر چشمگیری روی کاهش ریزش مو می‌گذارد.

مصرف مکمل؛ کمک به رشد بهتر فولیکول‌ها

موها مانند بقیه اعضای بدن برای رشد و سلامت به ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارند. مجله پزشکی HealthLine برای تقویت مو توصیه می‌کند تا کمبودهای تغذیه‌ای خود را از طریق مصرف مکمل جبران کنید. ویتامین‌های لازم برای رشد مو عبارت‌اند از:

  • ویتامین A: ویتامین A موجود در سیب‌زمینی، هویج، کدو تنبل، تخم‌مرغ، شیر و ماست به رشد موها کمک می‌کند.
  • ویتامین B: با مصرف زرده تخم‌مرغ، مرغ، جگر، قزل‌آلا، آووکادو و محصولات لبنی ویتامین ب مخصوصا بیوتین را تامین کنید.
  • ویتامین E: تخمه آفتاب‌گردان، بادام، اسفناج و آووکادو از جمله منابع غنی ویتامین E به شمار می‌روند.
  • آهن: گوشت قرمز، عدس و اسفناج سرشار از آهن هستند.
  • روی: با مصرف منظم گوشت گاو، تخم کدو تنبل و عدس، روی موردنیاز بدنتان را تامین کنید.

مصرف مکمل‌ها و داروهای تقویتی با دستور و تشخیص پزشک، می‌تواند کمبود ویتامین‌ها را جبران کند.

image

مزوتراپی؛ ایمن‌ترین روش کلینیکال برای جلوگیری از ریزش مو

انجام روش‌های کلینیکال برای تقویت فولیکول‌های مو می‌تواند در جلوگیری از ریزش مو و تحریک رشد موها موثر باشد. مزوتراپی یکی از بهترین و ایمن‌ترین روش‌های زیبایی درمانی برای بهبود تراکم موهای سر است. در این روش ویتامین‌ها و مواد مغذی برای تحریک رشد فولیکول‌ها به‌طور مستقیم به پوست سر تزریق می‌شوند. مزوتراپی همچنین با بهبود گردش خون به فعال کردن فولیکول‌های خفته کمک می‌کند.

مصرف شامپو و مواد مناسب برای مو

شامپوهای بسیار قوی با مواد شیمیایی موهای سر را خشک کرده و به ریشه آن آسیب وارد می‌کند. انتخاب یک شامپو متناسب با نوع موها و پوست سرتان، سلامت موها را تضمین کرده و رطوبت آن را حفظ می‌کند. استفاده از ماسک موی مناسب، مواد مغذی را به ساقه و ریشه مو می‌رساند و باعث تقویت فولیکول‌ها می‌شود. به یاد داشته باشید که شامپوهای نامناسب با از بین بردن چربی طبیعی مو، سلامت موها را به خطر می‌اندازند. بنابراین با تحقیق کافی یا مشورت پزشک یک شامپو و ماسک مو متناسب با موهای خود تهیه کنید.

نگهداری و شستشوی درست موها

تمیز نگه داشتن موها و شست‌وشوی اصولی سر از نکات مهم دیگری است که به حفظ سلامت مو کمک می‌کند. در صورتی که موهای بسیار چربی دارید، توصیه می‌شود دو تا سه بار در هفته سر خود را با شامپوی مناسب بشویید. شستن روزانه و بیش از حد موها ممکن است باعث خشک شدن و ضعیف شدن ساقه مو شود. همزمان با شستشوی درست موها می‌توانید پوست سر خود را ماساژ دهید. با حرکت دادن نوک انگشتان به‌صورت دایره‌ای، ضخامت موها را افزایش داده و استحکام مو را را در طول زمان بهبود می‌دهد.

درمان بیماری هایی که موجب ریزش مو میشوند

بعضی از بیماری‌های جسمی با ایجاد تغییراتی در هورمون‌ها، سلامت موها را به خطر می‌اندازند. کم‌کاری تیروئید باعث ریزش مو شده و علائم دیگری مانند ضعف، خستگی، چافی و خشک شدن پوست را به همراه دارد. بیماری تخمدان پلی کیستیک با ایجاد اختلالاتی در هورمون‌های جنسی، سلامت بدن و موها را با چالش روبه‌رو می‌کند. با شناسایی سریع و درمان چنین بیماری‌هایی می‌توانید جلوی ریزش مو را در بهترین زمان ممکن بگیرید.

چرا تقویت موها مهم است؟

موها یکی از مهم‌ترین معیارهای زیبایی و جذابیت در زنان و مردان به شمار می‌روند. بسیاری از افراد با ریزش موهایشان دچار کمبود اعتمادبه‌نفس می‌شوند و این موضوع روی ارتباطات اجتماعی آن‌ها تاثیر چشمگیری می‌گذارد. بنابراین تقویت موها علاوه بر کمک به زیبایی، کیفیت زندگی فرد را هم افزایش داده و ارتباطات اجتماعی را بهبود می‌دهد.

کلام آخر

در این مقاله با بررسی چند راه ساده و کاربردی به سوال برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد، پاسخ دادیم. توجه کنید که انجام این روش‌ها تاثیر چندانی در رویش موهای جدید ندارد و فقط جلوی ریزش بیشتر موها را می‌گیرد. برای افزایش تراکم موها و رفع قسمت‌های طاس سر، باید از روش‌های درمانی مانند کاشت مو استفاده کنید. کلینیک تخصصی پوست و موی صدف با بهترین قیمت و تضمین کیفیت انواع روش‌های کاشت و ترمیم مو را به شما ارائه می‌دهد. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.