علت ریزش مژه ها چیست

مژه‌های پر پشت، بلند و زیبا همواره باعث گیرایی و جذابیت بیشتر چشمان و چهره افراد بوده‌است، به همین دلیل در اعتماد به نفس و زیبایی تاثیر بسیار بالایی دارد. این موضوع موجب شده تا اکثر افرادی که دارای مژه‌های کم پشت هستند به سمت کاشت مژه و سایر روش‌های غیر اصولی برای افزایش حجم مژه‌هایشان بروند.

در صورتی که به آسانی، با دانستن اینکه علت ریزش مژه ها چیست و همچنین توجه به راه‌های درمانی که وجود دارد، می‌شود علاوه بر جلوگیری از ریزش، به رویش مجدد آن‌ها نیز کمک کرد. زیرا روش‌هایی مانند کاشت و مژه مصنوعی، تنها باعث رفع موقتی مشکل و گاهی حتی ریزش بیشتر خواهند شد.

بنابراین اگر شما هم جزو افرادی هستید که از ریزش مژه‌های خود رنج میبرید و می‌خواهید بدانید ریزش مژه نشانه چیست ، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

- Advertisement -

image 2

علت ریزش مژه در زنان و مردان چیست؟

بروز این مشکل عموما بدون دلیل نیست و دانستن اینکه علت ریزش مژه ها چیست می‌تواند به شما در درمان و رفع آن کمک بسیاری کند. پس جای نگرانی نیست، چرا که ریزش مژه‌ها یک مشکل قابل درمان بوده و فقط لازم است تشخیص داده شود که چه دلیلی باعث بروز این مشکل شده‌، تا با روش درمان مناسب بتوان آن را رفع کرد. علت‌های ریزش مژه به شرح زیر هستند:

مشکلات پوستی

همانطور که می‌دانید ریشه مژه‌ها درون پوست پلک شماست و بروز برخی مشکلات پوستی می‌تواند علت ریزش مژه‌های شما باشد.

  • پسوریازیس 

یک بیماری خود ایمنی در بدن می‌باشد که باعث خشکی، خارش و حتی زخم شدن پوست می‌شود، همچنین ممکن است سبب ریزش مو یا مژه هم بشود.

  • آکنه روزاسه

بیماری که باعث ایجاد جوش‌های التهابی بسیار شدید بر روی سطح پوست می‌شود.

  • اسکلرودرمی

بر اثر این بیماری پوست بدن و صورت به شدت سخت و سفت می‌شود و به دنبال آن ریشه مو و مژه‌ها ضعیف خواهند شد.

  • لوپوسرایتماتوز دیسکوئید

این مورد یک بیماری خود ایمنی بدن است که بر اثر آن تمامی سطح صورت و بدن درگیر مشکل می‌شوند. مشکلاتی مانند ریزش مو و مژه‌ها

  • اگزما

اگزما یک بیماری پوستی بوده که باعث ایجاد خارش، قرمزی و لکه لکه شدن پوست می‌شود. اغلب افرادی که به این بیماری مبتلا هستند به دلیل خارش و خشکی بیش از حد پوست به ریزش مو و مژه دچار می‌شوند.

استرس و فشار عصبی

قرار گرفتن مداوم در شرایط استرس‌زا به دلیل ایجاد تغییر در متابولیسم بدن و افزایش سطح کورتیزول، باعث ضعیف شدن ریشه مژه‌ها و ریزش آن‌ها می‌شود.

کم کاری غده تیروئید

کم کاری غده تیروئید نیز در سلامت مو و مژه‌ها بسیار موثر است. زیرا با ایجاد خشکی و شکنندگی بیش از حد در ساقه و ریشه موها و مژه‌ها، باعث ریزش و کم پشتی آن‌ها خواهد شد.

رژیم غذایی نامناسب

کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن، یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو و مژه‌هاست که در اثر نداشتن تغذیه غذایی مناسب در افراد، ایجاد می‌شود. به همین دلیل مصرف انواع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها، علاوه بر جلوگیری از ریزش مژه‌ها و موهای شما می‌تواند تاثیر بسیار بالایی بر نرمی و افزایش سرعت رشد آن‌ها نیز، داشته باشد.

مصرف برخی داروها

برخی از داروها مانند رتینوئیدها، هپارین، آندروژن‌ها و… می‌توانند علت اصلی ریزش مو و مژه‌های شما باشند.

التهاب پلک یا بلفاریت

التهاب بیش از حد لبه‌های پلک یا همان بلفاریت، بیماری است که در طی آن پلک‌ها متورم و ملتهب می‌شوند. بر اثر این بیماری مژه بسیار راحت‌تر از شرایط معمولی کنده خواهند شد. برای مثال حتی در زمان استفاده از ریمل، شستشو و مالش پلک‌ها نیز امکان ریزش مژه‌ها وجود دارد.

عفونت چشم و پلک ها

برخی عفونت‌های باکتریایی مانند استافیلوکوک و سفلیس، همچنین عفونت‌های ویروس مانند هرپس، سیمپلکس و حتی عفونت‌های قارچی و انگلی باعث بروز التهاب در پلک‌ها و به دنبال آن ریزش مژه‌ها خواهند شد. 

استفاده ی بیش از حد از لوازم آرایشی

مصرف بیش از حد لوازم آرایش چشم، مانند ریمل و فر مژه را می‌توان مهم‌ترین علت ریزش مژه در زنان عنوان کرد. چرا که استفاده مداوم و زیاد از این ابزار به دلیل ترکیبات شیمیایی که دارند، می‌تواند باعث بروز حساسیت و یا آلرژی‌های پوستی شود که طبعا ریزش مژه‌ها را نیز به دنبال خواهند داشت.

image

ریزش مژه نشانه چیست

ریزش مژه‌ها نیز مانند موی سر تا حدی طبیعی است؛ اما اگر این ریزش از حد طبیعی بیشتر و موجب کم پشتی شود، لازم است دقت کنید که این ریزش مژه نشانه چیست ؛ زیرا گاهی علائم و نشانه برخی از بیماری‌هاست که موجب این اتفاق می‌شود. برای مثال بیماری‌های پوستی و کمبود برخی ویتامین‌ها، ممکن است ریزش مژه‌ها را تشدید کنند.

علت ریزش مژه در زنان چیست؟

مژه‌ها مانند موی سر هستند؛ با این تفاوت که فقط به صورت طبیعی کوتاه‌تراند. به این صورت که تا یک حد مشخصی رشد می‌کنند، مدتی مشخص روی پلک باقی می‌مانند و سپس می‌ریزند. از آنجایی که اغلب خانم‌ها مرتبا از مواد آرایشی با ترکیبات شیمیایی استفاده می‌کنند، این روتین روزانه گاهی می‌تواند اصلی‌ترین علت ریزش مژه در زنان باشد.

درمان ریزش مژه‌ها

همانطور که گفته شد برای درمان ریزش مژه‌ها، باید در ابتدا دلیل آن تشخیص داده شود و بر اساس آن، برای درمان این مشکل اقدام کرد. اما قطعا باید توجه داشته باشید که در صورت وجود مشکلات جدی مانند نشانه‌هایی از ورم، قرمزی، سوزش، خارش و التهاب حتما با مراجعه به پزشک و درمان به موقع آن از ریزش بیشتر مژه‌های خود جلوگیری کنید.

همچنین گاهی نیز مراجعه به پزشک نیاز نیست و شما می‌توانید برای جلوگیری از ریزش بیشتر و رفع این مشکل از روش‌های خانگی و یا تقویت کننده‌های معتبر، مانند محلول تقویت مژه سریتا استفاده کنید.

ریزش مژه تا چه حد طبیعی است؟

در پاسخ به این سوال که ریزش مژه تا چه حد طبیعی است باید بدانید که همه افراد به صورت عادی روزانه 1 ال 5 تار از مژه‌های خود را از دست می‌دهند و پیاز مژه آن‌ها تا چند ماه استراحت می‌کند. از آنجایی که این روند چرخشی اتفاق می‌افتد، اصولا افراد در حالت عادی متوجه ریزش مژه‌های خود نخواهند شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.