علائم کبد چرب چیست؟

کبد چرب یک بیماری شایع است که به دلایل مختلف به شکل تجمع چربی در کبد ایجاد می‌شود. وجود مقدار کمی چربی کبد در افراد سالم طبیعی است و تا زمانی که این سطح حفظ شود، هیچ عارضه نامطلوبی در افراد ایجاد نمی‌شود. اما به دلیل رژیم غذایی ناسالم، فعالیت بدنی ناکافی و عادات بد، مقدار چربی زیاده شده و باعث آسیب به کبد می‌شود. علائم کبد چرب می‌تواند تا مدت‌ها مخفی بماند و زمانی آشکار شود که نیاز به درمان است. کبد چرب باید جدی گرفته شود، زیرا می‌تواند منجر به عواقب جدی شود. در این مقاله به بررسی بیشتر این بیماری می‌پردازیم.

کبد چرب چیست؟

- Advertisement -

کبد چرب به دلیل تجمع چربی اضافی در سلول‌های کبدی ایجاد می‌شود. با افزایش میزان چربی، التهاب در کبد شروع می‌شود و عملکرد اندام‌ها کاهش می‌یابد. این مشکل ممکن است باعث تخریب (نکروز) در سلول‌های کبدی شود و می‌تواند راه را برای بیماری‌های جدی کبدی مانند سرطان کبد و سیروز هموار کند.

این بیماری به صورت مخفیانه پیشرفت می‌کند و معمولا تا زمانی که به حد معینی نرسد علائمی از خود نشان نمی‌دهد. کبد چرب در مراحل اولیه معمولا به طور اتفاقی در طی معاینات سونوگرافی که به دلایل مختلف انجام می‌شود، تشخیص داده می‌شود. با این حال، همانطور که پیشرفت می‌کند، بیماری به دلیل انواع مختلف عوارضی که ایجاد می‌کند شروع به بروز علائم کبد چرب خواهد کرد. این بیماری بسته به شدت پیشرفت می‌تواند در سه نوع گرید ۱، گرید ۲ و گرید ۳ وجود داشته باشد.

علائم کبد چرب گرید یک

خفیف‌ترین مرحله بیماری به نام بیماری کبد چرب گرید ۱ شناخته می‌شود. چربی در این مرحله باعث آسیب به کبد نمی‌شود. افرادی که الکل کمی مصرف می‌کنند یا اصلا الکل نمی‌نوشند، بین ۵ تا ۱۰ درصد چربی در بافت کبد خود دارند. این مرحله در اکثر افراد هیچ علامت یا عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند.

 این مشکل معمولا در میانسالان و افراد دارای اضافه وزن یا چاقی دیده می‌شود و با کلسترول بالا و دیابت همراه است. از آنجا که معمولا بی‌علامت است برای تشخیص آن می‌توان از آزمایش چکاپ سالانه که شامل آزمایش آنزیم‌های کبد نیز می‌شود استفاده کرد.

علائم کبد چرب گرید دو

این مرحله که کبد چرب غیر الکلی نیز نامیده می‌شود، بر اثر التهابات ناشی از تجمع چربی در کبد به وجود می‌آید. کبد چرب گرید ۲ مرحله بعدی کبد چرب ساده است. این مرحله نیز می‌تواند بدون علامت باشد یا با علائم خفیف تا متوسطی همراه باشد. بزرگ شدن کبد در ۷۵ درصد و سیروز کبدی در ۲۰ درصد این بیماران ایجاد می‌شود. مهمترین علائم این مرحله شامل موارد زیر است:

  • خستگی و کم انرژی بودن
  • درد در قفسه سینه و شکم
  • خستگی زودرس
  • بی اشتهایی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • زردی
علائم کبد چرب گرید دو
علائم کبد چرب گرید دو

علائم کبد چرب گرید ۳

سفت شدن بافت‌های کبد در مرحله فیبروز که سومین مرحله کبد چرب است مشاهده می‌شود. فیبروز را می‌توان به طور ساده به عنوان بافتی که در طول بهبود زخم تشکیل می‌شود تعریف کرد. پیشرفت آن می‌تواند به ایجاد سیروز کبدی که یک مشکل خطرناک است منجر شود. به همین دلیل تشخیص زودهنگام بیماری و انجام اقدامات احتیاطی لازم در اسرع وقت بسیار مهم است. مهمترین علائم این مرحله شامل موارد زیر است:

  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • ضعف
  • خستگی
  • خون دماغ
  • زردی پوست و چشم
  • درد معده
  • تورم شکم
  • تورم در پاها
  • بزرگ شدن سینه در مردان

تشخیص کبد چرب

قبل از هر چیز، پزشک در مورد سابقه خانوادگی بیماری کبدی، مصرف الکل و سایر مشکلات سلامتی شما سوال می‌کند و معاینه فیزیکی انجام می‌شود. اگر خستگی غیرمنتظره، از دست دادن اشتها و علائم غیرقابل توضیح مشابه به طور ناگهانی رخ می‌دهد، پزشک باید از آن اطلاع داشته باشد. 

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است شکم شما را لمس کرده یا فشار دهد تا التهاب کبد را بررسی کند. همچنین در مرحله بعد چندین آزمایش کبد را تجویز خواهد کرد. آزمایش ALT و آزمایش AST که دو آنزیم کبدی هستند از مهمترین این تست‌ها هستند. افزایش میزان آنزیم‌های کبدی نشانه التهاب کبد است. آزمایش‌های دیگری مثل کلسترول نیز انجام خواهد شد.

علاوه بر آزمایش می‌توان از سونوگرافی، سی تی اسکن و MRI نیز برای مشاهد وضعیت کبد استفاده کرد که وضعیت التهاب کبد شما را نشان می‌دهد. نمونه برداری از کبد نیز از مهمترین روش‌های تشخیصی است که بعد از این مراحل انجام می‌شود. در این روش میزان چربی در نمونه کبد بررسی می‌شود.

تشخیص کبد چرب در منزل با هومکا!

اگر علائم کبد چرب را در خود احساس می‌کنید یا پزشک شما انجام آزمایش‌های مربوط به کبد را تجویز کرده است به راحتی می‌توانید این آزمایش را در منزل خود انجام دهید. برای انجام آزمایش تشخیص کبد چرب در خانه کافی است از طریق شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ با مجموعه هومکا تماس بگیرید.

مجموعه هومکا یک مرکز ارائه خدمات سلامت در منزل است که با اعزام تکنسین آزمایشگاه به منزل شما اقدام به نمونه گیری در محل می‌نمایند و نتایج آزمایش را در سریع‌ترین زمان و به صورت آنلاین در اختیار شما قرار خواهد داد.

این خدمات در سراسر استان تهران و شهرستان‌های قم، کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، رشت، قزوین و اهواز قابل ارائه است. برای مشاهده سایر خدمات هومکا به آدرسhomeca.ir مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.