آیا بواسیر خارجی خطرناک است یا خودش خوب می شود؟

بواسیر یا هموروئید به سیاهرگ های متورم مقعد و پایین رکتوم گفته می شود که شبیه به رگ های واریسی هستند. هموروئید می تواند در داخل راست روده (بواسیر داخلی) یا زیر پوست اطراف مقعد (بواسیر خارجی) ایجاد شود. هموروئید یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد را درگیر می کند و می تواند داخلی یا خارجی باشد. هموروئید خارجی یک سیاهرگ متورم است که در قسمت تحتانی رکتوم یا مقعد، درست زیر پوست اطراف مقعد قرار دارد.

بواسیر خارجی معمولاً دردناک تر از هموروئید داخلی است زیرا در ناحیه ای که ایجاد می شود عصب های بیشتری وجود دارد  و می تواند توسط لباس یا عوامل دیگر تحریک شود. از جمله دلایل ایجاد بواسیر خارجی :

زور زدن در هنگام اجابت مزاج، بارداری، چاقی، نشستن طولانی مدت و یبوست یا اسهال مزمن می باشد.

- Advertisement -

 علائم هموروئید خارجی معمولاً شامل درد، خارش، تورم و خونریزی در هنگام اجابت مزاج است. گزینه های درمانی برای هموروئید خارجی شامل کرم ها و پمادهای بدون نسخه، حمام سیتز و در موارد شدیدتر، برداشتن هموروئید با جراحی است. اگر علائم هموروئید خارجی را تجربه کردید، بهتر است که به یک پزشک متخصص و دکتر جراح بواسیر مراجعه کنید. 

دلیل ایجاد بواسیر در سنین بالاتر اینست که بافت هایی که وظیفه نگهداری از عروق و رگ ها را در روده و مقعد دارند، ضعیف و آسیب پذیرتر شده و در نتیجه با کوچکترین فشار به این ناحیه رگ ها ملتهب و کشیده می شوند. 

آیا بواسیر خارجی خطرناک است؟

بواسیر ترومبوز شده
بواسیر ترومبوز شده

بیشترین دغدغه بیماران مبتلا به بواسیر اینست که آیا هموروئید خارجی خطرناک است و موجب عوارض جدی تر مثل سرطان می شود؟  در پاسخ به این سوال از مطلب درمان هموروئید خارجی در پرتو کلینیک نقل قول می کنیم: 

بواسیر خارجی نسبت به نوع داخلی آن دردناک تر بوده و به دلیل ایجاد در ناحیه ای که پر از رگ های اعصاب است علائم آزاردهنده تری دارد. بواسیر خارجی اگر به موقع درمان نشود به ترومبوزه تبدیل شده و زندگی فرد را مختل می سازد اما این بیماری درمان دارد و کشنده نیست.

در نتیجه هموروئید به خودی خود بیماری خطرناکی نبوده و اگر عفونی شود و یا پیشرفت کند عارضه دار خواهد شد.  هموروئید خارجی به ندرت خطرناک است. در موارد حاد تر یک لخته خون (پرولاپس) ایجاد میکنند که ممکن است ترکیده شود و باعث خونریزی برای چند دقیقه شود. در صورت ایجاد لخته خون، که به عنوان هموروئید ترومبوز شناخته می شود، ممکن است دردناک باشند.اگر هموروئید ترومبوز شود، به این معنی که یک لخته خون در داخل آن تشکیل شده است، می تواند باعث درد شدید و تورم شود. در این مورد، ممکن است نیاز به تخلیه لخته یا برداشتن هموروئید با جراحی توسط پزشک داشته باشید.

آیا هموروئید خارجی خودش خوب می شود؟

تنها در برخی موارد که هموروئید خفیف است و هنوز پیشرفت نکرده، اگر بیمار متوجه شود، ممکن است در مراحل اولیه با پماد و یا درمان های خانگی خودش خوب شود.  اما در بیشتر موارد به دلیل نشانه های پنهان این بیماری، فرد دیرتر و هنگامی متوجه بواسیر می شود که بیماری پیشرفته شده و باید با روش های پزشکی مثل جراحی یا لیزر درمان شود.

علائم هموروئید خارجی

  • درد یا ناراحتی در اطراف مقعد یا راست روده
  • خونریزی هنگام اجابت مزاج
  • خارش یا سوزش در اطراف مقعد
  • تورم یا توده در اطراف مقعد
  • نشت و بی اختیاری مدفوع همراه با مخاط

اگر هر یک از این علائم را دارید، برای تشخیص مناسب به پزشک هموروئید مراجعه کنید.

تشخیص هموروئید خارجی

پزشک متخصص بواسیر  می تواند بواسیر خارجی را با انجام معاینه فیزیکی تشخیص دهد. همچنین ممکن است از پروکتوسکوپ یا آنوسکوپ که یک لوله کوچک با نور و دوربین است برای بررسی داخل مقعد و راست روده استفاده کنند. در برخی موارد، کولونوسکوپی ممکن است برای رد سایر بیماری ها مانند سرطان کولورکتال ضروری باشد.

پیشگیری از هموروئید خارجی

در حالی که هموروئید خارجی قابل درمان است، بهتر است در وهله اول با انجام اقدامات زیر از بروز آنها جلوگیری شود:

  • برای جلوگیری از یبوست و زور زدن در حین اجابت مزاج از رژیم غذایی پر فیبر استفاده کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید تا هیدراته بمانید.
  • برای تقویت حرکات روده و بهبود گردش خون به طور منظم ورزش کنید.
  • از نشستن طولانی مدت بخصوص روی سطوح سخت خودداری کنید.
  • بهداشت را رعایت کنید: پاک کردن ملایم و کامل بعد از اجابت مزاج و حمام منظم
  • از بلند کردن اجسام سنگین که می‌توانند به ناحیه رکتوم فشار وارد کنند، خودداری کنید.

درمان هموروئید خارجی

اگر هموروئید خارجی برای شما تشخیص داده شده است، چندین گزینه درمانی در دسترس است. در حالی که درمان‌های خانگی ممکن است تسکین موقتی ایجاد کنند، اما راه‌حل بلندمدت نیستند و درمان قطعی محسوب نمی شوند.

 برخی از گزینه های درمان هموروئید خارجی شامل موارد زیر است:

  • داروهای بدون نسخه: چندین داروی بدون نسخه برای درمان هموروئید خارجی وجود دارد که شامل کرم ها، پمادها و شیاف ها می شود. این داروها می توانند علائمی مانند درد، خارش و تورم را به طور موقت تسکین دهند.

اقدامات پزشکی: اگر علائم هموروئید خارجی شما شدید باشد و یا اینکه با استفاده از دارو و پماد بهبود پیدا نکرده است، باید برای درمان پزشکی که شامل موارد زیر است اقدام کنید:

  • بستن نوار لاستیکی: یک نوار لاستیکی در اطراف پایه هموروئید قرار می گیرد تا جریان خون را قطع کند و باعث کوچک شدن و افتادن هموروئید شود.
  • اسکلروتراپی: یک محلول شیمیایی به بواسیر تزریق می شود که باعث کوچک شدن آن می شود.
  • انعقاد مادون قرمز: از نور مادون قرمز برای انعقاد رگ های خونی در هموروئید استفاده می شود و باعث کوچک شدن آن می شود.
  • هموروئیدکتومی: در موارد شدید، ممکن است جراحی برای برداشتن هموروئید ضروری باشد.
  • تغییرات در سبک زندگی: علاوه بر درمان پزشکی، پزشک هموروئید شما ممکن است تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی را برای جلوگیری از عود مجدد بواسیر توصیه کند.

هموروئید خارجی می تواند ناراحت کننده و دردناک باشد، اما می توان با ترکیب مناسبی از درمان های خانگی و روش های پزشکی آن را درمان کرد. اگر علائم هموروئید خارجی را مشاهده کردید، برای تشخیص دقیق و درمان مناسب به یک متخصص جراح عمومی مراجعه کنید. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.