جراحی اسلیو معده: راهکاری برای رهایی از چاقی

چاقی و عوارض آن از جمله مشکلاتی است که زندگی در دنیای مدرن، برای ما به ارمغان آورده است. بی‌تحرکی و خوردن غذاهای چاق‌کننده و فست‌فودی، باعث شده است که درصد زیادی از جامعه جهانی اضافه وزن داشته باشند. در سایت دکتر زندی به آدرس https://dr-zandi.com  اضافه وزن تنها یک مشکل ظاهری نیست که بتوانیم با آن کنار بیاییم، بلکه به‌خودی‌خود باعث ایجاد مشکلات بیشتر خواهد شد. دیابت، مشکلات هورمونی، مشکلات قلب و کبد و… همه از چاقی نشئت می‌گیرند. این مشکلات باعث شده است که افراد به روش‌های لاغری سریع و حتی برخی از روش‌های اورژانسی مثل عمل روی بیاورند تا هر چه سریع‌تر از این مشکلات رهایی پیدا کنند. یکی از این روش‌ها جراحی اسلیو معده است. در این مقاله قصد داریم شما را با این روش آشنا کنیم، تا انتها با ما همراه باشید.

سازوکار جراحی اسلیو معده چگونه است؟

- Advertisement -

در عمل جراحی اسلیو معده بیش از 75 درصد از معده برداشته می‌شود. در این روش حجم معده از دو لیتر به 100 یا 150 سی‌سی می‌رسد. بسیاری معنای واژه‌ی اسلیو (sleeve) را نمی‌دانند و آن را با slave اشتباه می‌گیرند. کلمه انگلیسی اسلیو (Sleeve) در زبان فارسی به معنای آستین است و دلیل نام‌گذاری این عمل به نام اسلیو آن است که در انتها معده به شکل آستین یا به شکل موز در می‌آید.

عمل جراحی اسلیو معده در ابتدا یک عمل مجزا نبود. افرادی که دارای میزان چاقی بالا بودند، نمی‌توانستند عمل بای‌پس معده را به‌عنوان یک عمل یک‌مرحله‌ای انجام دهند و باید در ابتدا عمل اسلیو و سپس عمل بای‌پس انجام دهند. بعد از انجام این عمل مشخص شد که به‌تنهایی می‌تواند روی لاغرشدن افراد تأثیر بگذارد. به همین دلیل عمل اسلیو معده به‌تنهایی مورد پذیرش پزشکان برای لاغری قرار گرفت. برای اولین‌بار این عمل در سال 2000 میلادی به‌عنوان یک روش درمانی انجام شد.

دیابت، آپنه یا وقفه تنفسی در هنگام خوابیدن، فشار خون، کبد چرب و مشکلات خونی مثل فشار خون و… در اثر چاقی زیاد به وجود می‌آیند. با انجام عمل جراحی اسلیو معده می‌توانید از این مشکلات رها شوید.

رهایی از چاقی و اضافه وزن با اصلاح سبک زندگی به وجود می‌آید. بعد از این که عمل جراحی اسلیو معده را انجام دادید، میل و اشتهای شما به غذا خوردن کم می‌شود. در نتیجه‌ی کوچک ‌شدن معده شما به‌زودی سیر می‌شوید و این کار کمک بسیار زیادی به ترک‌کردن عادات اشتباه غذایی می‌کند. وقتی حجم کمی غذا بخورید، به آن حجم کم عادت می‌کنید و شکمتان را با مواد مضر و بی‌فایده پر نمی‌کنید، بلکه مختصر و مفید غذا می‌خورید. این اتفاق باعث می‌شود بسیاری از سایر بیماری‌هایی که بر اثر خوردن مواد مضر به وجود آمده‌اند نیز از بین بروند.

جراحی اسلیو معده چگونه انجام می شود؟

این جراحی با استفاده از یکی از به روزترین متد های موجود در دنیا در انجام جراحی های شکمی صورت می گیرد . جراحی اسلیو معده با استفاده از روش لاپاراسکوپی و با استفاده از دوربین و ابزارهایی که از طریق سوراخ های ایجاد شده روی شکم وارد می شود و بدون دخالت دست در داخل فضای شکمی صورت می گیرد.

مراحل انجام جراحی اسلیو معده چیست؟

در انجام این روش بعد از آماده سازی شما و شروع بیهوشی ، 5 سوراخ بسیار کوچک (با قطر 1تا2 سانتی متر)روی شکم ایجاد می شود و هیچ برش بزرگی روی شکم وجود نخواهد داشت . سپس یک لوله جهت الگوی سایز مورد نظر وارد معده میشود. بعد از وارد کردن وسایل مورد نیاز انجام جراحی( مثل دوربین ، کوتر ، قیچی و استپلر … ) از سوراخ های ایجاد شده به داخل شکم ، مقدار اضافی معده با استپلر یا منگنه جراحی بخیه و جدا میشود و اغلب تکه جدا شده از همان سوراخ ایجاد شده خارج می شود.

image 62

  عوارض عمل جراحی اسلیو معده چیست؟

هر عمل جراحی در کنار این که مزایایی دارد و باعث سلامتی افراد می‌شود، عاری از عیب و نقص نیست. عمل جراحی اسلیو معده نیز در کنار مزایای فراوانی که دارد، خالی از عوارض نیست. هر چند با رعایت دقیق دستورالعمل‌های پزشک برای قبل و بعد از عمل می‌توان این عوارض را بسیار کاهش داد، اما با این حال باید با آن‌ها آشنا باشید. در ادامه شما را از این عوارض آگاه می‌کنیم.

یکی از این عوارض مهم آمبولی ریه است. آمبولی به معنای لخته است که معمولاً در رگ‌های پا تشکیل شده و به سمت ریه حرکت می‌کند. احتمال ابتلا به آمبولی ریه هر چه سن فرد بالاتر باشد و خطر عمل بیشتر باشد، بیماری‌های زمینه‌ای وجود داشته باشد و تحرکات بدنی بیمار کم باشد بیشتر است. در کل با رعایت نکات بعد از عمل می‌توانید احتمال آمبولی ریه را بسیار پایین بیاورید.

ریفلاکس معده و استفراغ از جمله دیگر عوارضی هستند که می‌توان انتظار رخ دادن آن‌ها را داشت. دلیل بالا آوردن غذا این است که معده کوچک شده؛ اما فرد هنوز به روش قبل غذا می‌خورد. روش غذا خوردن باید عوض شود و با این کار می‌توان از این عارضه نیز جلوگیری کرد.

فواید انجام عمل اسلیو معده برای افراد چاق

عمل جراحی اسلیو معده برای افرادی که BMI بالاتر از 40 دارند مناسب است. این افراد ممکن است تحت برخی خطرها مثل سکته قرار داشته باشد و لازم باشد وزن خود را به‌سرعت پایین بیاورند. اسلیو معده این افراد را از این خطرات رهایی می‌بخشد.

به جز رهایی از خطرات، بسیاری از مشکلات مثل خستگی زیاد از بین می‌روند و کیفیت زندگی بهبود می‌یابد. بعد از طی‌کردن دوران نقاهت، می‌توانید فعالیت‌هایی که قبلاً هنگام انجام آن‌ها سختی زیادی نصیب شما می‌شد را انجام بدهید و لذت ببرید.

عفونت محل زخم و خونریزی از آن‌ها نیز عارضه‌ی دیگر عمل جراحی اسلیو معده است. بعد از عمل اسلیو معده باید مکمل‌ها و قرص‌هایی که دکتر برای شما تجویز می‌کند را به‌موقع مصرف کنید. تنها در این صورت است که دچار سو تغذیه نخواهید شد و مشکلات دیگری از قبیل سنگ کیسه صفرا برای شما به وجود نخواهد آمد. قرارهای ملاقات با دکتر را از دست ندهید و به‌موقع چکاپ شوید تا از عوارض دور بمانید.

درصد موفقیت عمل اسلیو چقدر است؟

پزشکان درصد موفقیت عمل اسلیو معده را بیش از 90 درصد برآورد کرده‌اند! این موضوع به آن معناست که بعد از انجام عمل اسلیو به‌احتمال 90 درصد اضافه وزن خود را از دست خواهید داد. البته تمام اضافه وزن شما با عمل از بین نمی‌رود و شما از شر 50 الی 70 درصد اضافه وزن خود خلاص می‌شوید. درصورتی‌که نکات مراقبتی رعایت شوند می‌توان انتظار کاهش 80 درصدی اضافه وزن را نیز داشت. تقریباً 70 درصد وزن شما طی سال اول بعد از عمل چاقی کم می‌شود، پس نباید بلافاصله بعد از عمل انتظار معجزه داشته باشید. تقریباً در ماه اول 8 کیلو از وزن خود را از دست خواهید داد و مابقی به‌تدریج کم خواهد شد. میزان کم‌شدن اضافه وزن شما با گذر زمان کمتر می‌شود و در سال دوم احتمالاً شاهد از بین رفتن 80 الی 90 درصد اضافه وزن خود خواهید بود.

سخن پایانی

عمل جراحی اسلیو معده یک روش برای لاغری سریع است. با انجام عمل اسلیو می‌توانید اضافه وزن خود را طی یک سال تا 80 درصد کاهش دهید. این عمل به افرادی که BMI بالای 40 دارند و در معرض خطرات بسیاری هستند توصیه می‌شود. بعد از این که لاغری با سایر روش‌ها روی فرد جواب نداد، می‌توان از اسلیو معده استفاده کرد. عمل اسلیو معده با کوچک کردن معده جلوی غذا خوردن زیادی شما را می‌گیرد. برای دوری از عوارضی که این عمل می‌تواند داشته باشد، مراقبت‌های قبل و بعد از آن را جدی بگیرید و به‌موقع توسط پزشک خود ملاقات شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.